שירותי קצין בטיחות בתעבורה

שירותי קצין בטיחות בתעבורה

לעמוד בכללי הבטיחות גם בצי קטן

שירותי קצין בטיחות בתעבורה

עמידה במחויבות תקנות התעבורה

שירותי קצין בטיחות בתעבורה ניתן לקבל כיום במספר דרכים. להלן הדרכים המקובלות למינוי קצין בטיחות בתעבורה:

דרך אחת –

היא העסקה ישירה של מי שהוסמך לשמש קצין בטיחות בתעבורה. החברה קולטת לשורותיה קצין בטיחות שעבר את כל מסלול ההכשרה וההסמכה בטרם העסקתו. (לעיתים מגיע מחברת כוח אדם אך במרבית המקרים יגיע קצין הבטיחות מחברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה).

דרך שנייה –

חברה אשר בבעלותה צי רכב מקבלת למילוי תפקיד זה , קצין בטיחות בתעבורה בעל הסמכה המועסק על ידי חברה המתמחה בניהול ציי רכב ומספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ.
קצין הבטיחות במקרה זה ממונה לתפקיד ונושא באחריות המידית לכל הנושאים הקשורים בתפעולו של צי הרכב של החברה.

דרך שלישית –

היא למנות לתפקיד קצין בטיחות בתעבורה של החברה את אחד מעובדי החברה הקיימים. ולשלוח אותו לתהליך הכשרה והסמכה לתפקיד. תהליך זה דורש הכנה כי מסלול ההכשרה לעמידה בקריטריונים ארוך.

חשוב לציין  כי עובד חברה שלא עבר תהליך הכשרה והסמכה, ואינו עומד בדרישות הסף החוקיות לתפקיד, אינו יכול לשאת באופן חוקי באחריות כלפי רשויות החוק, והגורמים הרגולטוריים. האחריות במקרים אלה מונחת על כתפיו של בעלי החברה או המנכ”ל גם כאשר התפקיד בפועל מבוצע על ידי עובד החברה.

נדגיש כי כאשר צי הרכב מונה מספר כלי רכב שווה או גדול מזה המצויין בחוק חלה חובה למנות לתפקיד אך ורק קצין בטיחות בתעבורה בעל הסמכה מלאה.

ראוי לציין כי גודל ציי הרכב מעוגן בתקנות התעבורה אך משתנה ומתעדכן כחלק מתהליך העדכון של תקנות התעבורה והתאמה למציאות התעבורתית המשתנה, טכנולוגיות תעבורתיות ואמצעי בקרה המתפתחים כאחת.

מספר כלי רכב וסוגיהם הנדרשים להיכנס לפיקוח וניהול של עובד החברה או קצין בטיחות מטעמה של חברה המספקת שירותי קצין בטיחות בתעבורה.
תקנות התעבורה החדשות מפרטות את מספר שעות העבודה השבועיות הנדרשות לפיקוח על צי הרכב בהתאם לגודלו, סוג כלי הרכב והשימוש בו.

ישנו רף מינימלי שאינו מחייב מינוי קצין בטיחות ובמקרה זה בעלי הרכב או המפעל נושא כאמור באחריות.

  • 40 או יותר כלי רכב פרטיים – מחייבים מינוי קצין בטיחות בתעבורה ניהול צי הרכב.
  • 20 או יותר כלי רכב כבדים או כלי רכב להסעת נוסעים חייבים בפיקוח קצין בטיחות בתעבורה.
  • 20 או יותר כלי רכב אשר שייכים למספר קטגוריות ונכללים בהם רכבים כבדים ו/או רכבי היסעים מחויבים גם הם לפעול תחת עינו וניהולו של קצין בטיחות בתעבורה.

תקנות התעבורה החדשת תק’ (מס’ 6) תשע”ט-2019 תיקון מספר 15

בתיקון זה נכללת טבלה מפורטת לגבי חלקי משרה הנדרשים על מנת להפעיל ציי רכב בהתאם לדרישות תקנות התעבורה המעודכנות.

תיקון מס’ 6 כולל גם הסדרה של חלוקת האחריות וכן חובת הדיווח והעברת המידע ההדדית, בין קצין בטיחות בתעבורה הממונה על צי הרכב ובעלי המפעל, בית העסק, החברה שברשותה נמצא צי הרכב.

במקרים רבים כאשר מדובר בציי רכבים של חברות ליסינג או צי רכבים מהשכרה ניתן לרכוש שירותי קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ מחברות המתמחות בניהול ציי רכב.

כניסה לפיקוח קצין בטיחות בתעבורה גם לציי רכב קטנים

מאחר והיום מוטלת אחריות ישירה להפעלת צי הרכב על בעלי המפעל או המנכ”ל, הם הנושאים באחריות באופן אישי וישיר. בוחרים בעלי ציי רכב קטנים מהגודל המחייב על פי תקנות התעבורה למנות קצין בטיחות לניהול צי הרכב ובכך מסירים מעליהם את האחריות המידית, הישירה לכל נושאי תפעול צי הרכב.

מאוד נפוץ כיום שבעלי ציי רכב קטנים אפילו של 25 כלי רכב פרטיים. ירכשו שירותי קצין בטיחות בתעבורה ויעבירו את ניהול צי הרכב לנציג החברה שהינו קצין בטיחות בתעבורה בעל הסמכה כנדרש.

כן! הרבה בעלי ציי רכב קטנים בוחרים להסיר מעצמם את האחריות לניהול הימיומי של צי הרכב שלהם ולהעביר אותו לניהול מקצועי.